Dunkel & Drakar

Effekter

Övernaturligheter i spelet kallas för effekter. Framförallt är det magiker och präster som utför effekter. När magiker utför dem kallas de trollformler, medan präster utför mirakler.

Effekterna har olika grader, beroende på hur kraftfulla de är. Samma effekt kan dessutom ha olika grader för olika klasser: Samma effekt kan vara av första graden när den är en trollformel, medan den är av andra graden när den är ett mirakel.

Effekter per dag

Effektutförare kan utföra ett visst antal effekter av en viss grad under ett dygn. För att kunna utföra fler effekter måste utföraren ha sin dygnsvila först (mellan 6 och 8 timmar). Att utföra effekter är ansträngande.

En utförare kan alltid byta en effekt mot en annan effekt av lägre grad. Till exempel kan en 3:e gradens magiker utföra 2 första gradens trollformler och en andra gradens trollformler. Trollformeln av andra graden kan under det dygnet bytas ut mot en första gradens trollformel istället.

Trollformler

Magikerna måste lära sig trollformlerna utantill och skriva ner formeln i sin trollformelbok. En magiker börjar sin bana med att kunna en trollformel av första graden.

Det är dyrt att skriva ner en trollformel. Både bläcket och pergamentet är sällsynt utsökt och noga utvalt. Materialkostnaden för att skriva ner en formel i boken är 100 gp per formelgrad.

Övriga formler måste hittas, och studeras in, och skrivas av. Varje morgon måste magikern studera sina trollformler för att kunna använda dem när de behövs.

Trollformler av första graden
1.Fästa dörr (Hold Portal)
2.Förhäxa person (Charm Person)
3.Sömn (Sleep)
4.Upptäcka magi (Detect Magic)

Mirakler

Präster får miraklerna som en gåva. Prästen behöver därför inte kunna något utantill. Det är bara att vid behov anropa sin gudom och utföra miraklet.

Men det finns ett villkor. Prästen får inte ha betett sig illa. Då kan det hända att miraklet uteblir, eller att ett helt annat mirakel händer istället.

Varje morgon måste prästen tillbringa en stund i bön och meditation för att kunna utföra mirakler under den dagen.

Mirakler av första graden
1.Ljus (Light)
2.Läka lätta sår (Cure Light Wounds)
3.Rena mat och dryck (Purify Food and Drink)
4.Skydd mot ondska (Protection from Evil)

Effekterna i bokstavsordning

Fästa dörr

Räckvidd:
Pågår:

(Hold Portal)

Förhäxa personr

Räckvidd:
Pågår:

(Charm Person)

Ljus

Räckvidd:
Pågår:

(Light)

Läka lätta sår

Räckvidd:
Pågår:

(Cure Light Wounds)

Rena mat och dryck

Räckvidd:
Pågår:

(Purify Food and Drink)

Skydd mot ondska

Räckvidd:
Pågår:

(Protection from Evil)

Sömn

Räckvidd: 27 meter
Pågår: 3 rundor/grad

(Sleep) Denna effekt försänker varelser med 3 eller färre livstärningar in i en magisk sömn. Varelser med 4 eller fler livstärningar påverkas inte. Utföraren bestämmer en punkt som effekten utgår ifrån (inom räckvidden). Alla inom 9 meter från den valda punkten kan påverkas. Varje varelse inom det påverkade området får lov att slå ett Vilje-slag) för att undgå effekten.

Sovande varelser är försvarslösa och kan enkelt dödas med ett hugg. Om man knuffar eller skadar en varelse så vaknar den, men vanliga ljud väcker den inte. Effekten påverkar inte medvetslösa varelser, konstrukter, eller vandöda varelser.

Upptäcka magi

Räckvidd: 18 meter
Pågår: 2 drag

(Detect magic) Effekten visar om något (en person, plats, eller sak) har blivit förtrollat. Den kan till exempel användas för att visa om ett föremål är magiskt, eller om en dörr har blivit fästad (held) eller trollkarlslåst eller liknande.

Osynliga varelser eller föremål kan inte ses på detta sätt, men om osynligheten är magisk så syns den som ett glödande moln i luften.